Sunday, July 8, 2007

Styx

Den 16:e juli åker jag till Parga. Eftersom jag är en sucker för historiens vingslag så kommer jag självfallet besöka Styx. Inte det gamla hårdrocksbandet utan floden i den grekiska mytologien som uppfattades som gränsen mellan livets och dödens riken. Färjekarlen Charon förde här de döda med sin båt över floden Styx till Hades. Den döde som skulle över skulle ha en Obol, ett mynt, under tungan annars hamnade denne i Limbo, ett evigt tillstånd mellan döden och livet. Akilles döptes även här enligt mytologin av sin moder, gudinnan Thetis och gjorde honom osårbar. Men då hon höll honom i hälen så missades den.
Därför dog Akilles när han under det Trojanska kriget träffades av en pil i den. Uttrycket Akilleshäl kommer från denna händelse.
Det ska bli spännande. Enligt sanna intygelser är det iskallt i vissa delar av Styx, trots att det är asvarmt i Grekland. Jag har köpt nya badshorts så jag är redo att testa.

No comments: