Wednesday, June 27, 2007

Hatshepsut. En av Egyptens ytterst få kvinnliga härskare har identifierats.

När jag var liten så var min dröm att bli arkeolog. Jag älskade såklart Indiana Jones filmerna och tänkte faktiskt börja läsa arkeologi vid Uppsala universitet ett tag (det blev litteraturvetenskap istället). När jag var i Israel och Egypten under tio månader så hade jag chansen att bli volontär på en utgrävning. Men jag bangade. Dock har jag varit i Konungarnas dal, vilket gör detta fynd än mer spektakulärt för mig.
Nu har i alla fall ett fynd i Egypten gjorts som anses vara det största sedan fynder av Tutanchamons mumie. Hatshepsut är det nya fyndet i Konungarnas dal. Och det är inget dåligt fynd. Hennes mumie har länge funnits i arkeolernas händer men först nu har man insett vem det egentligen är. Farao Hatshepsut regerade mellan 1490-1468 f.Kr. Hon tillhörde den artonde dynastin och tidsperioden Nya riket.
Hatshepsut var dotter och enda barn till kung Thutmosis I och hans förste gemål Aahmes, och ingick sedermera äktenskap med trontillträdaren och halvbrodern Thutmosis II. Denne avled dock snart utan att något barn av manligt kön fötts. Hatshepsut inledde då ett "medregentskap" tillsammans med ett barn (senare Thutmosis III) till en av Thutmosis II:s bihustrur. Hatshepsut krönte så småningom sig själv till farao och kom att inneha denna titel ända fram till sin död 1468 f. Kr.
Hatshepsut bar i ikonografin alla de (manliga) attribut vilka hörde till kungaämbetet, såsom lösskägg, kilt och krona. Det var otroligt ovanligt att kvinnor kunde vara faraoer eller härskare. Cleopatra var en annan och kanske mer känd.
Hennes svärson som blev farao efter hennes död raderade bort nästan allt som hade med hennes namn att göra, vilket fick som resultat att man under lång tid inte visste att det funnits en kvinnlig farao. Men nu vet man. Och snacka om att det är coolt.

No comments: