Wednesday, June 27, 2007

Gös - en finfin fisk

Jag fiskade mycket som barn och tonåring med framförallt min storebror och morfar. Fiskade även mycket själv eftersom jag ett tag bodde hela somrarna på landet i Västmanland. Det fanns några finfina tjärnar och nån sjö där. Ädelfiske blev det mest med morfar och under en femårsårsperiod åkte pappa, jag och mina bröder upp till Ljungan varje sommar, utmärkt ädelfiskeställe. När jag kom till Stockholm så var det utelivet och musiken som hägrade. Men de sista åren har jag tröttnat på det och hittat tillbaka till naturen. Som jag tidigare nämnt här på bloggen så sticker jag och fiskar med två kompisar, Håkan och Micke, nu i helgen. För andra året i rad sticker vi till Åland. Förra årets resultat blev cirka 60 gäddor på två dagar. De sista åren har vi alltmer teoretiskt satsat på och vill ha gös. Men gösen är lite annorlunda än exempelvis gäddan. Annat beteendemönster och gillar andra platser.
Jag ska köpa lite specialgösdrag och annat smått och gott inför den här trippen. Jag misstänker starkt att jag hade en på vid Tyresö förra året. Den var rätt stor, kanske 4-5 kilo, men betedde sig helt annorlunda än exempelvis en gädda, öring eller större fisk. Inga grova knyck, den gick bara som ett tåg på botten och drog lina utan problem. Men när den närmade sig båten blev det holabaloo och den slet sig till slut eftersom min slirbroms på spöt var för tajt.
Åland och gösen. Om två dagar kommer vi.


Gösen är en abborrsläkting men mer långsträckt och storvuxen än abborren. Den blir upp till 1 m lång och kan väga upp till 15 kg. Gösen tillhör slätternas och låglandets vattensystem. Den föredrar varmt, grumligt och näringsrikt vatten i ofta större och grundare sjöar. På sommaren är den mest nattaktiv, då den har bra syn och jagar genom att överraska bytet. Dagtid ser den dock dåligt och gömmer sig mest. Som vuxen är den en glupsk rovfisk. Under goda förutsättningar växer gösen fort och kan efter fyra år ha nått en vikt på 1 kg och vara 40 cm lång. Hanen vaktar rommen efter leken på våren. Gösen är en ekonomiskt viktig fisk då den är lättfiskad hela året och också håller en bra kvalité hela året. Den är också en mycket uppskattad sport- och matfisk. Det svenska sportfiskerekordet är 12 kilo.

3 comments:

Anonymous said...

Gösen är en opålitlig firre som oftast heter Gösta

Anonymous said...

Oki men vad heter Gäddan

Om mig said...

Hjördis.