Thursday, March 8, 2007

Fehmi Varli - Gäddkung eller myt?

Gillar man att fiska bör man veta vem Fehmi Varli är. Han var och är en legend inom gäddfiske. Själv hörde jag talas om honom när jag var runt 10 år genom min storebror Stefan.
Förra året försökte jag och Pierre göra en dokumentärfilm om denne legend men locket ligger på och oklarheterna är många kring om han verkligen fått sina monstergäddor. Han är själv död sedan många år och de släktingar vi fick tag på blev plötsligt knäpptysta när vi skulle gå vidare i arbetet med dokun.
Riktigt stora gäddor är alltid honor. Några av dem har i dubbel bemärkelse varit rekordmissar. Alla tiders tyngsta spöfångade gädda (26.57 kg) lurades i Ulvsundet, Järnafjärden utanför Södertälje 17 juni år 1986.
Varli själv berättade efter fångsten: - Efter ca 50 kämpiga minuter hade jag gäddan nära båten och min fiskekompis kunde sätta huggkroken i den. För säkerhets skull bestämde vi oss dock för att knocka gäddan för gott innan den togs ombord. Knockoutslaget, som utdelades med ett gammalt stolsben när gäddan hängde halvvägs över relingen, träffade dock inte rent. Gäddan gjorde ett väldigt kast, slet av linan och försvann i djupet med huggkrok och skeddrag. Fehmi berättade vidare att han och kompisen höll sig kvar på slagfältet i hopp om att besten åter skulle dyka upp. Efter två timmars spanande varierat med fiskande belönades kikandet och gäddan kunde död dras ombord.
Svenska och internationella sportfiskeregler säger dock att fight och bordning måste ske i en följd, varför Fehmis monstergädda aldrig blev godkänd vare sig som svenskt rekord eller världsrekord. Storfiskare Fehmi hade maximal otur med sina rekordgäddor. Redan år 1984 lurade han nämligen i juli under dragrodd vid Norra Mörkö i den sörmländska skärgården på en Killer-vobbler en gädda som på fjäder- och badrumsvåg vägde 24,17 kg. Men eftersom den inte var vägd på krönt våg och uppäten när den skulle kontrolleras - Fehmi hade fixat stor släktfest för att fira rekordslagningen - blev den aldrig godkänd som rekord.

2 comments:

Lolle said...

Härligt att läsa om gäddmannen Varli. Jag har faktiskt tidningsurklippet sparat.

En annan "märklig" historia om honom gäller en gädda på 24,2 som han fick ett tag efter den på 26,5.
Han gjorde sålunda en ny rekordanmälan, men när kontrollanter ville se fisken (och kolla den våg han vägt den på) blev det problem. Han hade bjudit ett 80-tal vänner på gäddmiddag så fisken var väck. Rekordet började sålunda aldrig gälla.

Anonymous said...

det här var min pappas kusin, han var en underbar man!