Sunday, March 4, 2007

Har jag verkligen sett Jesus grav?

Under tiden i Israel så besökte jag såklart många historiska platser. Klagomuren, Förintelsemuséet, al-Aqsa moskén, gick Via Dolorosa med mera. Men det underligaste var nog Den heliga gravens kyrka, där Jesus grav finns. Mycket märklig upplevelse att se den. Det lär ju vara en symbolisk grav eftersom Jesus återvände till Gud i himlen, enligt vad jag vet, efter sin återuppståndelse.

De flesta vetenskapsmän (och kvinnor) är dock ense om att Jesus existerat som en historisk person. Vad han sen gjorde och inte gjorde lär skriftforskare spekulera om länge till.

Faktum kvarstår dock att graven är symboliken för kristendomen och det går väl knappast att underskatta betydelsen genom historien av denne man, Guds son.


1 comment:

Olle Tivenius said...

Hej. Jag har en bok som gjort djupa avtryck i mitt sätt att se världen, Einhorn, Lena (2006). Vad hände på vägen till Damaskus?: På spaning efter den verklige Jesus från Nasaret. Stockholm: Norstedts.

Där framkastar författaren idén att Jesus faktiskt inte dog på korset, utan överlevde och sedan uppträdde under psevdonymen Paulus, och gick ut i världen och berättade om hedersmannen Jesus. Detta är, som jag ser det, en mycket intressant tanke. Som teori har den en exceptionell skönhet, vilket gör den än mer intressant.

Olle