Saturday, March 24, 2007

TV är TV - Fichtelius måste bluffa

Wallenbergs och Ordförande Persson är tecken på en ny stil av dokumentärer som SVT riktar in sig på. Om Wallenbergs var rätt så tam, men dock oerhört intressant, så är Ordförande Persson ord och inga visor. Men jag blir lite skeptisk. Persson framställs ju närmast som besatt av sitt uppdrag att rädda Sverige. Och hans utfall mot andra politiker är knappast censurerade av Fichtelius. Det är en ärlig dokumentär men man undrar ju verkligen om han inte hade mer att säga om Anna Lind, i det tredje avsnittet? Jag har svårt att tänka mig att han inte sa mer än det som vi fick se. TV är TV. Inte sanningen. Ingen media är den totala sanningen. Mer ett fragment av den. Det går att manipulera och att få fram vilken vinkel du vill. Och mediaklimatet idag kräver oftast nån form av spekulativitet. Jag blir mer och mer skeptisk till Fichtelius ju mer jag ser av Ordförande Persson. Och Persson lär ju vara fly förbannad när han sitter på torpet och ser det här nu.

No comments: